2007-07-06

Fin tanke – motsatt effekt

Häromdagen besökte jag huvudkontoret för ett av stadens större bostadsbolag. Först tyckte jag att de inramade affischerna, med texter som basunerade ut företagets kärnvärden och policies, kändes som ett trevlig inslag i kontorsmiljön. Ett gott initiativ för att förankra företagsledningens visioner bland såväl medarbetare som hyresgäster.

MEN … ett stort MEN är befogat i sammanhanget. I samma stund som jag lämnade affischens stilrena sidhuvud och klafsade rakt ned i floskelträsket, tänkte jag att ”Nej, nej, nej, det är inte sant!”.

Här köper man avdragsgilla ramar, tillämpar företagets relativt nylanserade grafiska profil och spikar upp tavlorna på väggen. Men man missar två små detaljer när man fokuserar på vattenpasset och marknadschefens (?) önskan om att tavlorna ska hänga rakt, på samma höjd och i harmoni med övrig inredning, nämligen texten och budskapet...

Grammatiken var det inget fel på, typografin var oklanderlig, men jag minns inte ett ord av det som stod på affischerna. Jag minns sidhuvudet, loggan, webbadressen längst ned, men det jag minns av texten är tabula rasa, ett tomt vitt papper med tomma ord på en tavla utan bilder.

Företagsledningens visioner – som säkert kommit till på ett blädderblock på en kick-off i ett fjärran län – hade nu förvandlats till en byråkratiskt ihopmixad kanslisvenska, en enda lång harang av floskler. "Vår verksamhet ska präglas av en kundorienterad verksamhetsbeskrivning, med fokus på kärnverksamheten, på de orter där vi är verksamma …", typ.

Genom en kortfattad sammanfattning av de tomma orden, hade man med stolthet kunnat berätta vad företaget vill och vad man ska jobba med. En punktlista hade varit att föredra framför Avigsidans floskelgenerator ...

/Varma sommarhälsningar från Klas Bringert, som är:
• korsordskonstruktör
• livsnjutare
• akademiskt utbildad informationsdesigner (och)
• sekreterare i Sveriges Akademiska Idrottsförbunds styrelse.