2006-09-01

Kan man blogga för mycket?

På den frågan svarar jag tveklöst ja. En av mina svenska favoritbloggare (här onämnd, eftersom jag inte vill att han ska känna sig kritiserad) publicerar i ett sådant furiöst tempo att jag helt enkelt inte orkar med. Varje dag ger han nya intressanta länkar och funderingar som bara fyller mig med frustration eftersom jag inte hinner med att följa upp dem i samma tempo. Resultatet har blivit att jag har strukit honom ur listan i min RSS-läsare.

Med proffsbloggare kan det vara annorlunda. Om man t.ex. försörjer sig på konsultuppdrag och föreläsningar går det inte att använda den icke-debiterbara tiden på ett bättre sätt än att förkovra sig, utöka sitt kontaktnät, vidga sina vyer och vimla i vimlet – kort sagt blogga. Ju fler artiklar man hinner med mellan textarbeten, seminarier och keynotes, desto bättre.

Går det att utröna hur det går för konkurrenterna genom att studera deras bloggar? Säkerligen. Den som hinner skriva 4-5 bloggartiklar om dagen vecka efter vecka har förmodligen inte särskilt mycket att göra mellan momsredovisningarna. Eller så har han en klocka som är konstruerad som Spinal Taps gitarrförstärkare (vars volymkontroll går till 11 istället för 10).